Introduktion om miljöavtryck med förbättringar, hur kan det presenteras för barn?

Inlärning med pedagogisk uppbyggnad är välkänt att det underlättas med en igenkänningsfaktor. Barn och unga lär sig lättare när de förstår meningen och får en helhetsbild. Det blev extra tydligt då jag själv undervisade. Låt mig dela den med er och inspirera så även rastlösa elever involveras.

Bilar och fordon är alla bekanta med och har på ett eller annat sätt färdats i, bilar lämnar stora miljöavtryck och även barn är insatta i hur det förnyas och förbättras inom området. Det ger en stark igenkänning och eleverna känner sig från början kunniga.

Att laga bilen är bra för miljön

Bilar kan gå sönder, men de kan även repareras med reservdelar av antingen ägaren av bilen eller via en mekaniker. Att underhåll och byta trasiga delar till reservdelar eller återvunna delar är ett sätt att förmedla den miljöanpassade aspekten.

Idag finns det flertalet möjligheter att beställa hem eller fysiskt köpa nya delar till sin bil. Handeln online har ökat och inte minst senaste åren då många begränsningar fanns i samhället. Kunskaper om bilar idag borde likställas vid att starta en köksberedera på Hem- och konsumentkunskapen i skolan. Jämställdhet hur ser den ut egentligen i skolämnena idag?

Låt oss tillsammans dyka ner i vilka faktorer man ska tänka på när du köper reservdelar till en bil. När det ska köpas reservdelar till bilen spelar varumärken roll. Leta efter märken som har ett gott rykte för hållbarhet och tillförlitlighet, men som också kommer med garantier och har producerats med miljön i åtanke.

Minskade utsläpp är bra för alla, inte minst våra barn

I takt med att bilägare blir mer medvetna om den personliga påverkan på miljön söker fler efter sätt att minska vårt koldioxidavtryck detta inkluderar reservdelar! Håll utkik efter miljövänliga material som återvunnen plast eller förnybara källor. Detta kommer inte bara att minska utsläppen i samband med tillverkning och frakt, utan det kommer också att bidra till att minska det avfall som uppstår när man gör sig av med gamla delar.

Det fina med att arbete utifrån just bilens funktion, miljöpåverkan och med alla tillhörande ämnen som det innebär från det periodiska systemet så finns det inte något hinder att lyfta in det i de flesta ämnen som skolan undervisar i.

Det finns idag enkla sidor som går att visa i skolundervisningen på företag som säljer och förmedlar reservdelar för att öka intresset av att minska det slit och slängsamhälle som länge byggts upp men nu ifrågasätts. Lär vi yngre att baka i skolan bör vi lära dom att reparera det vi äger!