Vad är jämställdhet?

Vi vill mena att jämställdhet är ett begrepp som det finns väldigt många uppfattningar om. Vissa kan prata och ta som exempel på hur det kan fungera hemma. Dvs frun som diskar och sköter om hemmet medan mannen snickrar och byter däcken på bilarna. Andra om de orättvisor som finns mellan kvinnor och män när det kommer till löneskillnad för exakt samma arbete. Den tredje om hur skolbetygen kan skilja sig mellan flickor och pojkar.

I stort sett kan man säga att de faktiskt talar om samma sak men på samma gång ur helt olika perspektiv. Jämställdhet är nämligen ett svårt och ett minst sagt komplext begrepp som betyder olika för olika personer. Därför är det oerhört viktigt att man definierar upp begreppet tydligt och klart innan man arbetar med det så att man vet vilka aspekter av jämställdhet som ingår i arbetet med förskolans och skolans aktuella uppdrag i samhället.